Studenten van het Conservatorium Den Haag / Consort
Op een aantal zaterdagen wordt in de Grote Kerk Alkmaar een gratis toegankelijk concert in de serie ‘Rondom Bach’ geprogrammeerd. De serie is samengesteld door stadsorganist Pieter van Dijk en biedt luisterrijke zaterdagmiddagconcerten met orgelmuziek, vaak aangevuld met andere instrumenten.Vandaag op het programma: Vocaal ensemble van 9 zangers en continuo (orgel, gamba en theorbo) Claudio Monteverdi (1567-1643)Felle amaro - Cruda AmarilliStabat mater virgo - Era l'anima tuaGloria tua - T'amo mia vitaVocaal ensemble Koninklijk Conservatorium Zsófia Prigye, Zoe Dimopoulou, Mónica Beltrão, Adam Harrata, Lucas Hernandez, Dinis Rodrigues, Carlos Filipe, Martien Abrahamse, Wessel van der HamContinuo Coline Kreis, viola da gambaCorentin Caussin, luit Santo Militello, klavecimbelVan Covelens-orgelMichelangelo Rossi (1601-1656) - Toccata settimaPieter van Dijk - orgelJohann Hermann Schein (1586-1630) - Paduana à 4*Daniël Speer (1636-1707) - Sonata à 4*Johann Rudolf Ahle (1625-1673) - Jesu dulcis memoria**Trombone consort Ismaël Khalifi Lopez, Thijn Mariman en Ramon Marquez Jimenez, baroktrombonesHelgi Hauksson, barok bastrombone*met medewerking van organist Santo Militello**met medewerking van Adam Harrata, altusVan Hagerbeer/Schnitger-orgelJohann Sebastian Bach (1685-1750) - Legrenzi Fuga in c-moll BWV 574Pieter van Dijk - orgelS. Emilio de` Cavalieri (1550-1602), contrafactum van Aquilino Coppini (≃1550-1628) Uit Lamentationes Hieremiae ProphetaePrima Die; Lectio prima- Lectio secunda - Lectio tertiaVocaal ensemble Koninklijk Conservatorium Zsófia Prigye, Zoe Dimopoulou, Mónica Beltrão, Adam Harrata, Lucas Hernandez, Dinis Rodrigues, Carlos Filipe, Martien Abrahamse, Wessel van der HamContinuo Coline Kreis, viola da gambaCorentin Caussin, theorbo Santo Militello, orgelProgrammatoelichting Rond 1600 veranderde de muziek ingrijpend. Zangers begonnen niet alleen mooi te zingen, maar vooral te vertellen: zacht en krachtig, ingetogen of juist uitgesproken, altijd in dienst van de tekst en de emotie. De Italiaanse componist Emilio de’ Cavalieri speelde hierin een sleutelrol. Zijn muziek laat horen hoe woorden konden ontroeren, troosten of confronteren – een nieuwe manier van zingen die aan de basis staat van de barokmuziek.In dit programma klinken delen uit Cavalieri’s Lamentationes Hieremiae Prophetae, geschreven voor de stille en indringende diensten rond Pasen in Rome, 1590. Met behulp van de basso continuo, die hier voor het eerst in de geschiedenis van de liturgische muziek werd gebruikt, wisselen vijf solostemmen en een vijfstemmig koor monodieën en polyfone passages af, waarin chromatische passages, scherpe melodische intervallen en onverwachte modulaties leven geven aan een van de meest originele geestelijke werken van de zestiende eeuw.De muziek is intens, soms schrijnend, dan weer verstild, en nodigt uit tot aandachtig luisteren.Daarnaast hoort u madrigalen van Claudio Monteverdi, met een Latijnse tekst, op de muziek gezet door Aquilino Coppini. Hij paste de oorspronkelijke Italiaanse tekst aan naar het Latijn (contrafactum), waardoor het van een wereldlijk werk veranderde in een liturgisch werk. De emoties als verdriet, verlangen en hoop worden op directe wijze verklankt. Instrumentale muziek van Girolamo Frescobaldi en zijn tijdgenoten vormt een meditatieve tegenhanger: vrij, expressief en vol kleur. Samen brengen deze werken een wereld tot leven waarin muziek voor het eerst zo rechtstreeks het hart aanspreekt.
Toegankelijkheid
Er is helaas niets bekend over de toegankelijkheid.
Ga terug
Informatie
Studenten van het Conservatorium Den Haag / Consort
Koorstraat 2
1811 GP
Alkmaar
Gratis toegang
Plan jouw routeWanneer
- 10 jan. 2026 16:30 - 18:30