Kanon Pokajanen

Kanon Pokajanen

Voor het grote publiek lijkt de muzikale stijl van de Estse componist Arvo Pärt (1935) inmiddels bijna tot de algemene kennis te behoren. Als een van de meest uitgevoerde levende componisten van deze tijd onderscheidt hij zich door zijn sobere en uitgesproken religieuze stijl, in een doorgaans complex muzikaal landschap.

Het minimalistische karakter van zijn muziek plaatst Pärt bovendien binnen een meditatieve stroming van componisten die met trage bewegingen en zachte intensiteit diepe emoties weten op te roepen. Cappella Amsterdam waagt zich, onder leiding van chef-dirigent Daniel Reuss, opnieuw aan Pärts magnum opus Kanon Pokajanen: een werk dat zowel van de uitvoerders als van de luisteraar een bijzondere concentratie verlangt, maar uiteindelijk beloond wordt met een gevoel van volledige catharsis.

Contact

Kanon Pokajanen
Koorstraat 2
1811 GP Alkmaar
info@grotekerk-alkmaar.nl


Wanneer

21 Februari 2026: 20:15 - 22:30


Plan jouw route


Website

Bezoek website

Bekijk wat er nog meer te doen is

Tempera Mente - Madonna mia!
Tempera Mente - Madonna mia!
Op een aantal zaterdagen wordt in de Grote Kerk Alkmaar een gratis toegankelijk concert in de serie ‘Rondom Bach’ geprogrammeerd. De serie is samengesteld door stadsorganist Pieter van Dijk en biedt luisterrijke zaterdagmiddagconcerten met orgelmuziek, vaak aangevuld met andere instrumenten.Ensemble Tempera Mente bestaande uit:Janneke Stoute, sopraanAnna Bachleitner, mezzo-sopraanIris Bouman, altCarlos Negrín, tenorBas Cornelissen, basRiccardo Casamichiela, organ/harpsichord&Pieter van Dijk, orgelsoliZes musici uit heel Europa ontmoetten elkaar in Nederland via toonaangevende oude-muziekensembles en richtten Tempera Mente op – een groep die oude muziek met frisse energie en emotionele diepgang tot leven brengt.In 'Madonna mia!' duikt Tempera Mente in het Italië aan de vooravond van de achttiende eeuw – het hart van de katholieke devotie, de grandeur van de meerkorige kerkmuziek en de wieg van de opera. In deze tijd vloeien streng contrapunt en fonkelende operavirtuositeit samen tot een betoverende nieuwe klankwereld, die later haar hoogtepunt zal bereiken in de muziek van Bach en Händel.Centraal staat de Heilige Maagd Maria – stralende Koningin van de Hemel, mystieke rosa mystica en menselijke, lijdende moeder. Naast werken van Alessandro Scarlatti en Alessandro Melani klinken ook composities van twee opmerkelijke nonnen, Isabella Leonarda en Chiara Margarita Cozzolani, die hun eigen, diep persoonlijke visie op Maria verklanken.ProgrammaAlessandro Melani - Quae est istauit Concerti Spirituali, Op. 3 (1682) CCATB bcIsabella Leonarda - Salve reginauit Motetti a voce sola e basso continuo, Op., 11 (Bologna 1684)B bcCostanzo Antegnati - Ricercar del quarto tono uit L‘Arte Organica, Brescia 1608Van Covelens-orgelGiacomo Carissimi - Salve amor nosterScelta de'motetti da cantarsi [...] Parte Prima (1665)CA bcChiara Margarita Cozzolani - O Maria, tu dulcisuit Concerti Sacri (1642); transposed for tenor (ca 5’00)T bcJohann Sebastian Bach - Fuge sopra il Magnificat BWV 733Van Hagerbeer/Schnitger-orgelAlessandro Scarlatti - Magnificat Münster, Diözesanbibliothek, Santini-Sammlung, Sant. Hs. 3874. Magnificat a cinque… (ca 20’)CCATB